Ik heb liefde voor detail, materie en de wens te laten zien wat breekbaar en broos

is, wat zomaar voorbij gaat. In materiaal wil ik niks uitsluiten en ben ik constant

bezig met het proces.

 

Ik verzamel van alles uit de natuur en zorg ervoor dat bladeren, stenen, zaadjes,

dicht bij mij blijven. Ik hang ze op in ruimtes waar ik me vaak bevind. Stap voor stap

ga ik een natuurlijk intuïtief proces aan waarin ik reageer op mijn vondsten.

 

Door nieuwe materialen en ambacht technieken te ontdekken ontstaan er ideeën.

Maar ook het materiaal de vrijheid geven om te transformeren zonder dat ik daar de

volledige controle over bezit.

 

De tijd en de vergankelijkheid. Beide zijn eigenlijk niet te vangen en blijven altijd in

beweging. De vergankelijkheid staat voor mij voor iets dat langzaam afneemt, weg

gaat, afsterft en de tijd gaat juist samen met transformeren en het langzaam

kunnen ontstaan.

MarlijnvanZadelhoff

De natuur bezit een eigen schoonheid aan structuren en detail’s die niemand kan evenaren.

Deze natuur imiteer ik niet. Ik verzamel van alles uit de natuur en zorg ervoor dat bijvoorbeeld bladeren, stenen, zaadjes, enzovoort dicht bij mij blijven.

Ik hang ze op in ruimtes waar ik me vaak bevind. In mijn beeldend proces probeer ik te reageren op deze voorwerpen of materialen. Dit doe ik door er bepaalde elementen aan toe te voegen, onderdelen bij te maken of ze (opnieuw) samen te stellen. Stap voor stap ga ik een natuurlijk intuïtief proces aan, wat gepaard gaat met speelsheid om te combineren en te onderzoeken tot het “klopt.”

 

Ik bezit over een nieuwsgierigheid om verschillende materialen te ontdekken, uit te vinden en te vervormen, vaak gaat dit ook samen met een ambacht. Voor mij is het zelf maken, met mijn eigen handen bezig zijn erg belangrijk. Juist omdat ik in dit maak proces tot ideeën kom.

 

Goed kijken is essentieel voor mij, ook een klein blaadje kan er toe doen en maakt deel uit van het geheel. Ik verstop niks, alles is er al, als je de tijd ervoor neemt ervaar je de wereld een beetje zoals ik die ervaar en zullen de interessante structuren, vormen en kleuren je opvallen.

De tijd en de vergankelijkheid zijn ook rode draden die elke keer terugkomen in mijn werk. Beide zijn eigenlijk niet te vangen en blijven altijd in beweging. Toch bezitten deze twee een soort tegenpolen; zo staat voor mij de vergankelijkheid voor iets dat langzaam afneemt, weg gaat, afsterft en gaat de tijd juist samen met transformeren en het langzaam ontstaan van iets.

Uren lang kan ik geconcentreerd werken aan een kleine schets, experiment of sculptuur, door deze “onderdelen” bij elkaar te brengen uit het zich tot een grote installatie waar alles bij elkaar komt.